onsdag 6 januari 2010

Idag besökte vi barnhemmet i Muang Mai


Innan vi lämnade Sverige fick vi veta att det nyligen kommit en mamma med sina tre söner till barnhemmet. Hon hade blivit "kastad" av sin man, så heter det när mannen lämnar sin kvinna i Thailand. Minstingen heter Bath och är två månader. Jag kunde inte motstå att ta med en JOYK-docka till honom. I vanliga fall så får du inte ge presenter direkt till enskilda barn, men Susanne som tillsammans med sin man Hans driver barnhemmet gav mig tillåtelse att ge honom den.

Medans vi väntade på att barnen skulle komma från skolan fick Anders en ny kompis...

En av volontärerna på barnhemmet, Yvonne, fick prova Rush Hour och efter en stund dök barnen upp och ville genast vara med och leka.


Medans barnen var i skolan frågade jag en av volontärerna, Kalle, hur det fungerar att leka, prata och umgås med barnen utan att kunna thai eftersom barnen kan väldigt lite engelska. God vilja och kroppsspråk så går det sa han. Det fick jag bevis på här då jag skulle lära Saman och Ham spelet Sardiner. Kan inte garantera att vi spelade exakt efter alla spelregler men vi hade roligt!

Susanne här tillsammans med Ham, berättade att inte ens ett barnhem är fredat från korruption och dom ställs ibland inför situationer som inte är helt enkla att hantera.




Yen och Saman blev väldigt förtjusta i kassaapparaten med alla pengarna.


Ning gillade utmaningar och kastade sig över Grand Master nr 155...hur det gick? Vet ej, det blev dags för middag, kanske har han suttit hela kvällen... Enligt Yvonne så var han väldigt duktig på datorer och problemlösning så det skulle inte förvåna mig om han lyckas.

Vår älskade kulbana går hem hos alla barn!


Det var en fantastisk upplevelse att få möta dessa härliga ungar som på ett sånt skönt sätt visade sin glädje över dom gåvor vi hade med till barnhemmet. På lördag är det Barnens dag i Thailand och då hoppas jag att dom får nytta av ansiktsfärgerna som vi hade med. Jag hoppas att vi tillsammans med Boinks fantastiska kunder kan fortsätta sponsra barnhemmet med roliga leksaker. Kanske ska du som läser min blogg åka till Phuket, hör gärna av dig till mig så får du gärna hjälpa oss att få ner mer saker. Har du andra idéer? Hör av dig! Kram Leksakstanten

1 kommentar:

Ann-sofie sa...

Otroligt härligt att följa leksakstantens blogg
kram Ann-sofie