lördag 16 januari 2010

Bäbisar som läser..?

Mitt i julhandeln kom en kvinna på besök och presenterade en ny produkt vars titel fick mig att sätta kaffet i vrångstrupen, "Lär din baby läsa" Idén hade hon hämtat i USA där metoden praktiseras med stor framgång. Hon berättar att genom att leka med ord kan man lära små barn från ca 3-6 månaders ålder att känna igen ord och läsa. Du börjar med enkla ord såsom hej, tittut, oj, äta, klappa, fot, bada, mamma, pappa...osv. Vid 2 års ålder så kan man t.ex ta med några ordkort med sånt som ni ska handla och låta barnet plocka dessa varor...Min första reaktion var att det här är vansinnigt, kan inte barn bara få vara barn!

Men så läser jag lite i foldern hon lämnade och inser att det kanske inte är helt fel.. Forskning i både Sverige och internationellt visar att genom att lära barn läsa tidigt förebygger man läs- och skrivsvårigheter, samtidigt som tidig läsning stimulerar talet och ordförrådet.. Nu har mitt motstånd fallit ytterligare och jag drar mig till minnes hur jag själv gjorde egna ordlappar och tejpade upp i hela hemmet när mina barn var små för att dom skulle lära sig hur orden såg ut. Men det är klart dom var inte såå små, jag var ju alldeles för sent ute om man skall lyssna på forskarna som anser att det är för sent att vänta med läsning tills barnet börjar skolan. Jag är ännu inte helt och hållet kompis med den här produkten, men vi börjar bekanta oss och det finns en möjlighet att den kan få en plats på våra hyllor. Hur reagerar du? Har du någon erfarenhet av tidig läsning? Skulle du känna dig pressad som förälder eller skulle du se det som en rolig lek med ditt barn? Vill du veta mer om den här produkten?

Inga kommentarer: