onsdag 3 mars 2010

Try & Buy!

Jag läser just nu en bok som är så full av inspiration och klokskap så jag blir alldeles lycklig! Lycklig blir jag alltid när jag finner ny inspiration, oavsett om den kommer från böcker, människor eller en torkad gren i skogen. Men jag blir också lycklig över att faktiskt få bekräftelse på att det sätt som jag har mött mina kunder på under mina 10 år som leksakstant faktiskt är bra, riktigt BRA! Det ska vara enkelt att vara kund, du ska känna dig trygg och du vill veta vad du köper innan du köper, eller hur? Det ska vara "lätt som en plätt" som författaren skriver. En av alla hans exempel som han berättar om i boken är Try & Buy. Jag fick direkt idén att använda mig av den här metoden vid vagnförsäljning.

Förra veckan kom det in ett par som ville veta mer om iCandy Apple-vagnen. Jag demade och berättade, dom provkörde och ställde frågor, men en fråga var svår att svara på;
-Går den in i den lilla, lilla hissen?
Jag bestämde mig för att testa Try & Buy på dom, så jag frågade: -Vill ni låna hem vagnen och prova? Dom blev glatt överraskade över möjligheten och tog chansen direkt. Dagen därpå kom dom tillbaka och berättade att dom var båda förälskade i vagnen och ville mycket gärna ha just den... MEN, den gick inte in i hissen!! I normala fall hade dom troligen köpt vagnen och sedan upptäckt att den var 1 cm!! för bred. Nu kan dom fundera ett varv till om dom skall satsa på en mindre vagn eller t.ex iCandy Peach som är extremt enkel att fälla ihop. Vi får se vilken vagn det blir;) Visst finns det många tillfällen då det skulle vara bra med Try & Buy, jag kom genast på fler; jag behöver ny mobiltelefon....sugen på iPhone, men vet inte om den är för krånglig...sugen på ny kamera...ingen aning om vilken sort...

Är du sugen på och få veta vad författaren och boken heter?...

Den heter Biologisk försäljning och är skriven av mannen på bilden Thomas Lundqvist, tidigare VD för Junibacken. Jag är övertygad om att alla som har någon form av relation till kund oavsett bransch har glädje av denna läsning. Tänk om även myndighetspersoner kunde dra lärdom av innehållet, så mycket enklare våra liv skulle bli;)
Jaha, det var dagens boktips! Vill du ha den? Maila thomas@brainscan.se så kommer den med posten, Lätt som en plätt!
Kram & Godnatt från Leksakstanten;)

Inga kommentarer: