tisdag 5 oktober 2010

Biologisk försäljning


Vi människor består av hårdvara och mjukvara - precis som datorer. Om kunskapen om vår mjukvara ökade skulle det underlätta i alla möten oavsett om det gäller försäljning, omsorg eller utbildning. Sedan jag läst boken Biologisk försäljning, skriven av Thomas Lundqvist, har vi på Boink lyckats förenkla ytterligare för våra kunder när det kommer till större inköp. Ett exempel är Try & Buy som vi använder oss av när en kund är osäker på sitt val av barnvagn. Ett köp som ofta betingar ett värde av 10,000 kr. -"Du får låna hem vagnen om du vill"? Gissa om vi möter uppskattning efter ett sånt erbjudande. Det är skillnad på att känna, klämma, vrida och vända på en vagn i den egna hemmiljön, mot att stå i butiken och försöka komma på alla smarta frågor rakt upp och ner. Undrar när bilhandlarna börjar med Try & Buy?

Jag hoppas på att få uppleva det som Thomas berättar om i boken; Han och en kollega var på en restaurang. Efter varmrätten kom servitören fram och frågade om dom önskade efterrätt, men till skillnad från de flesta andra krogar hade han med sig en bricka med färdiga godsaker som han höll fram, genialiskt! Mitt svar blir oftast -"tack jag väntar en stund"... Om någon skulle fresta mig med färdiga efterrätter skulle svaret istället bli -"Ja tack!"

Är du nyfiken på att läsa mer om Thomas böcker, titta in på www.brainscan.se
Det ska vara Lätt som en plätt!

Mjuka kramar från Leksakstanten;)

Inga kommentarer: